Test Page dla trendu (ang. the Page test for ordered alternative) opisany w roku 1963 przez Page E. B. 1) może być wyliczany w takiej samej sytuacji jak ANOVA Friedmana, gdyż bazuje na tych samych założeniach. Test Page inaczej jednak ujmuje hipotezę alternatywną - wskazując w niej na istnienie trendu w kolejnych pomiarach.
Hipotezy dotyczą równości sumy rang dla kolejnych pomiarów lub są upraszczane do median:
Uwaga!
Określenie: „z co najmniej jedną nierównością ścisłą” zapisane w hipotezie alternatywnej tego testu oznacza, że co najmniej jedna mediana powinna być większa niż mediana innej grupy pomiarów w kolejności określonej.
Statystyka testowa ma postać:
gdzie:
,
suma rang -tego pomiaru,
waga dla -tego pomiaru informująca o naturalnym porządku tego pomiaru w śród innych pomiarów (wagi to kolejne liczby naturalne).
Uwaga!
By można było przeprowadzić analizę trendu, należy wskazać oczekiwane uporządkowanie pomiarów przypisując kolejne liczby naturalne kolejnym grupom pomiarowym. Liczby te w analizie traktowane są jako wagi , , …, .
Wzór na statystykę testową nie zawiera poprawki na rangi wiązane, przez co staje się nieco bardziej konserwatywny, gdy rangi wiązane występują. Jednakże stosowanie korekty na rangi wiązane w przypadku tego testu nie jest rekomendowane.
Statystyka ma asymptotycznie (dla dużych liczności) rozkład normalny.
Przy znanym oczekiwanym kierunku trendu, hipoteza alternatywna jest jednostronna i interpretacji podlega jednostronna wartość . Interpretacja dwustronnej wartości oznacza, że badacz nie zna (nie zakłada) kierunku ewentualnego trendu. Wyznaczoną na podstawie statystyki testowej wartość porównujemy z poziomem istotności :
Okno z ustawieniami opcji testu Page
wywołujemy poprzez menu Statystyka
→Testy nieparametryczne
→ANOVA Friedmana (możliwość braków danych)
lub poprzez Kreator
.
Przykład c.d. (plik baton.pqs)
Oczekiwanym skutkiem prowadzenia przez firmę intensywnej kampanii reklamowej jest stały wzrost sprzedaży oferowanego batonu.
Hipotezy:
Porównując jednostronną wartość z poziomem istotności , stwierdzamy, że kampania przyniosła oczekiwany trend wzrostu sprzedaży produktu.