Testy dla tabel kontyngencji mogą być wyliczane na podstawie danych zebranych w tabele kontyngencji lub na podstawie danych w postaci surowej. Przy czym istnieje możliwość transformacji danych z tabeli kontyngencji do postaci surowej lub odwrotnie.
Przykład (plik płeć-wykształcenie.pqs)
Rozpatrzmy próbę składającą się z 34 osób (). Badamy 2 cechy tych osób (
=płeć,
=wykształcenie). Płeć występuje w 2 kategoriach (
=kobieta,
=mężczyzna) wykształcenie w 3 kategoriach, (
= podstawowe + zawodowe
=średnie,
=wyższe).
W przypadku danych surowych, po otwarciu okna opcji testu np. testu dla tabel
, zaznaczona będzie automatycznie opcja
dane surowe
.
W przypadku danych zebranych w tabeli kontyngencji dobrze jest zaznaczyć te dane (wartości liczbowe bez nagłówków) przed uruchomieniem okna testu. Wówczas po otwarciu okna testu zaznaczona będzie automatycznie opcja tabela kontyngencji
i dane z zaznaczenia zostaną wyświetlone.
W oknie testu zawsze możemy zmienić automatycznie wykryte ustawienie dotyczące formy organizacji danych, jak też wpisywać z poziomu okna dane do tabeli kontyngencji.
W rezultacie oprócz statystyki testowej i wartości p możemy zwrócić do raportu:
Liczności obserwowane (
) przedstawiają częstość występowania poszczególnych kategorii dla obu cech.
By tabela taka była zwrócona przez program należy w oknie testu wybrać opcję dołącz analizowane dane
.
gdzie:
,
,
,
,
,
,
.
W badaniu tabel kontyngencji możemy wyróżnić 2 podejścia. Możemy badać niezależność obu cech lub homogeniczność czyli sprawdzać czy występują różnice w rozkładach kategorii jednej cechy dla kategorii drugiej cechy. Oba te podejścia choć brzmią inaczej w rezultacie sprowadzają się do wykonywania tych samych obliczeń.