Test t-Studenta dla pojedynczej próby (ang. single-sample t test) służy do weryfikacji hipotezy, że badana próba o średniej  pochodzi z populacji dla której średnia
 pochodzi z populacji dla której średnia  to zadana wartość.
 to zadana wartość. 
Podstawowe warunki stosowania:
Hipotezy:
 
gdzie:
 - średnia cechy w populacji reprezentowanej przez próbę,
 - średnia cechy w populacji reprezentowanej przez próbę,
 - zadana wartość.
 - zadana wartość.
Statystyka testowa ma postać:
 
gdzie:
 - odchylenie standardowe z próby,
  - odchylenie standardowe z próby,
 - liczność próby.
 - liczność próby.
Statystyka testowa ma rozkład t-Studenta z  stopniami swobody.
 stopniami swobody.
Wyznaczoną na podstawie statystyki testowej wartość  porównujemy z poziomem istotności
 porównujemy z poziomem istotności  :
:
 
Uwaga!
Gdy próba jest duża i znane jest odchylenie standardowe z populacji wówczas statystykę testową można wyznaczyć z wzoru:
 Tak wyznaczona statystyka testowa ma rozkład normalny. Przy
Tak wyznaczona statystyka testowa ma rozkład normalny. Przy  rozkład
 rozkład  -Studenta jest zbieżny do rozkładu normalnego
-Studenta jest zbieżny do rozkładu normalnego  . W praktyce przyjmuje się, że dla
. W praktyce przyjmuje się, że dla  rozkład
 rozkład  -Studenta można aproksymować rozkładem normalnym.
-Studenta można aproksymować rozkładem normalnym.
Standaryzowana wielkość efektu
Współczynnik d-Cohena określa jak dużą częścią występującej zmienności jest różnica między średnimi.
 
Przy interpretacji efektu badacze często posługują się ogólnymi, określonymi przez Cohena 1) wskazówkami definiującymi małą (0.2), średnią (0.5) i dużą (0.8) wielkość efektu.
Okno z ustawieniami opcji testu t-Studenta dla pojedynczej próby wywołujemy poprzez menu Statystyka→Testy parametryczne→t-Student lub poprzez ''Kreator''.
 
Uwaga!
Obliczenia mogą bazować na danych w postaci surowych rekordów lub danych uśrednionych tzn. średniej arytmetycznej, odchyleniu standardowym i liczności próby.
Przykład (plik kurier.pqs)
Chcemy sprawdzić, czy czas oczekiwania na dostarczenie przesyłki przez pewna firmę kurierską to przeciętnie 3 dni  . W tym celu z populacji klientów tej firmy wylosowano próbę liczącą 22 osoby i zapisano informacje o liczbie dni, jakie minęły od dnia nadania przesyłki do jej dostarczenia, były to następujące wielkości: (1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6, 7, 7).}
. W tym celu z populacji klientów tej firmy wylosowano próbę liczącą 22 osoby i zapisano informacje o liczbie dni, jakie minęły od dnia nadania przesyłki do jej dostarczenia, były to następujące wielkości: (1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6, 7, 7).}
Liczba dni oczekiwania na przesyłkę w badanej populacji spełnia założenie normalności rozkładu.
Hipotezy:
 
 
 
 
Porównując wartość  testu
 testu  -Studenta z poziomem istotności
-Studenta z poziomem istotności  stwierdzamy, że nie ma podstaw by odrzucić hipotezę zerową mówiącą, że średnia liczba dni oczekiwania na dostarczenie przesyłki przez analizowaną firmę kurierską wynosi 3. Dla badanej próby średnia to
 stwierdzamy, że nie ma podstaw by odrzucić hipotezę zerową mówiącą, że średnia liczba dni oczekiwania na dostarczenie przesyłki przez analizowaną firmę kurierską wynosi 3. Dla badanej próby średnia to   a odchylenie standardowe
 a odchylenie standardowe  .
.