Test Fishera-Snedecora (ang. F-Snedecor test) opiera się na zmiennej sformułowanej przez Fishera (1924), a jej rozkład opisał Snedecor. Test ten służy do weryfikacji hipotezy o równości wariancji badanej zmiennej w dwóch populacjach.
Podstawowe warunki stosowania:
Hipotezy:
gdzie:
, wariancje badanej zmiennej w pierwszej i drugiej populacji.
Statystyka testowa ma postać:
gdzie:
, wariancje badanej zmiennej w próbach wybranych losowo z pierwszej i drugiej populacji.
Statystyka ta podlega rozkładowi F Snedecora z i stopniami swobody.
Wyznaczoną na podstawie statystyki testowej wartość porównujemy z poziomem istotności poziomem istotności :
Okno z ustawieniami opcji testu F Fishera-Snedecora
wywołujemy poprzez menu Statystyka
→Testy parametryczne
→F Fisher Snedecor
.
Uwaga!
Obliczenia mogą bazować na danych w postaci surowych rekordów lub danych uśrednionych tzn. odchyleniach standardowych i liczności prób.
Test -Studenta dla grup niezależnych (ang. t test for independent groups) służy do weryfikacji hipotezy o równości średnich badanej zmiennej w dwóch populacjach.
Podstawowe warunki stosowania:
Hipotezy:
gdzie:
, średnie badanej zmiennej w pierwszej i drugiej populacji.
Statystyka testowa ma postać:
gdzie:
średnie w pierwszej i drugiej próbie,
liczności w pierwszej i drugiej próbie,
wariancje w pierwszej i drugiej próbie.
Statystyka testowa ma rozkład t-Studenta z stopniami swobody.
Wyznaczoną na podstawie statystyki testowej wartość porównujemy z poziomem istotności :
Uwaga!
Standaryzowana wielkość efektu
Współczynnik d-Cohena określa jak dużą częścią występującej zmienności jest różnica między średnimi.
Przy interpretacji efektu badacze często posługują się ogólnymi, określonymi przez Cohena 1) wskazówkami definiującymi małą (0.2), średnią (0.5) i dużą (0.8) wielkość efektu.
Okno z ustawieniami opcji testu t-Studenta dla grup niezależnych
wywołujemy poprzez menu Statystyka
→Testy parametryczne
→t-Student dla grup niezależnych
lub poprzez ''Kreator''.
Gdy w oknie testu w opcji dotyczącej wariancji wybierzemy:
równe
, wówczas zostanie wyliczony test -Studenta dla grup niezależnych,różne
, wówczas zostanie wyliczony test -Studenta z korektą Cochrana-Coxa,sprawdź równość
, wówczas zostanie wyliczony test Fishera-Snedecora a na podstawie jego wyniku i ustawionego poziomu istotności zostanie wybrany i wyliczony test t-Studenta dla grup niezależnych z bądź bez poprawki Cochrana-Coxa.Uwaga!
Obliczenia mogą bazować na danych w postaci surowych rekordów lub danych uśrednionych tzn. średnich arytmetycznych, odchyleniach standardowych i liczności prób.
Przykład (plik choloesterol.pqs)
Z populacji kobiet i z populacji mężczyzn w wieku powyżej 40 roku życia wylosowano po 500 osób. Badanie dotyczyło oceny ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Wśród badanych parametrów znajduje się wartość cholesterolu całkowitego. Celem tego badania będzie porównanie mężczyzn i kobiet co do tej wartości. Chcemy bowiem wykazać, że te populacje różnią się już na poziomie cholesterolu całkowitego a nie tylko w obrębie cholesterolu rozbitego na frakcje.
Rozkład poziomu cholesterolu całkowitego w obu populacjach jest rozkładem normalnym (zostało to sprawdzone testem Lillieforsa). Średnia wartość cholesterolu w grupie mężczyzn wyniosła a odchylenie standardowe , w grupie kobiet odpowiednio i . Test Fishera-Snedecora wskazuje na niewielkie lecz istotne statystycznie () różnice w wariancjach. W analizie zastosowany zostanie test t-Studenta z poprawką Cochrana-Coxa.
Hipotezy:
Porównując wartość z poziomem istotności stwierdzamy, że kobiety i mężczyźni w Polsce różnią się istotnie statystycznie wartością cholesterolu całkowitego. Przeciętny Polak, który ukończył 40 rok życia ma wyższy cholesterol całkowity od przeciętnej Polki prawie o 10 jednostek.
Poprawka Cochrana-Coxa dotyczy testu t-Studenta dla grup niezależnych (ang. Cochran-Cox adjustment), (1957)2) i jest wyliczana wówczas, gdy wariancje badanych zmiennych w obu populacjach są różne.
Statystyka testowa ma postać:
Statystyka testowa ma rozkład t-Studenta z liczbą stopni swobody zaproponowaną przez Satterthwaite (1946)3) i wyliczaną z wzoru:
Okno z ustawieniami opcji testu t-Studenta dla grup niezależnych
wywołujemy poprzez menu Statystyka
→Testy parametryczne
→t-Student dla grup niezależnych
lub poprzez ''Kreator''.
Gdy w oknie testu w opcji dotyczącej wariancji wybierzemy:
równe
, wówczas zostanie wyliczony test -Studenta dla grup niezależnych,różne
, wówczas zostanie wyliczony test -Studenta z korektą Cochrana-Coxa,sprawdź równość
, wówczas zostanie wyliczony test Fishera-Snedecora a na podstawie jego wyniku i ustawionego poziomu istotności zostanie wybrany i wyliczony test -Studenta dla grup niezależnych z bądź bez poprawki Cochrana-Coxa.Uwaga!
Obliczenia mogą bazować na danych w postaci surowych rekordów lub danych uśrednionych tzn. średnich arytmetycznych, odchyleniach standardowych i liczności prób.
Test t-Studenta dla grup zależnych (ang. t test for dependent groups) stosuje się w sytuacji gdy pomiarów badanej zmiennej dokonujemy dwukrotnie w różnych warunkach (przy czym zakładamy, że wariancje zmiennej w obu pomiarach są sobie bliskie). Interesuje nas różnica pomiędzy parami pomiarów (). Różnica ta wykorzystywana jest do weryfikacji hipotezy o tym, że średnia dla niej (dla różnicy) w badanej populacji wynosi 0.
Podstawowe warunki stosowania:
Hipotezy:
gdzie:
, średnia różnic w populacji.
Statystyka testowa ma postać:
gdzie:
średnia różnic w próbie,
odchylenie standardowe różnic w próbie,
liczność różnic w próbie.
Statystyka testowa ma rozkład t-Studenta z stopniami swobody.
Wyznaczoną na podstawie statystyki testowej wartość porównujemy z poziomem istotności :
Uwaga!
Standaryzowana wielkość efektu.
Współczynnik d-Cohena określa jak dużą częścią występującej zmienności jest różnica między średnimi, biorąc pod uwagę skorelowanie zmiennych.
.
Przy interpretacji efektu badacze często posługują się ogólnymi, określonymi przez Cohena 4) wskazówkami definiującymi małą (0.2), średnią (0.5) i dużą (0.8) wielkość efektu.
Okno z ustawieniami opcji testu t-Studenta dla grup zależnych
wywołujemy poprzez menu Statystyka
→Testy parametryczne
→t-Student dla grup zależnych
lub poprzez ''Kreator''.
Uwaga!
Obliczenia mogą bazować na danych w postaci surowych rekordów lub danych uśrednionych tzn. średniej różnic, odchyleniu standardowym różnic i liczności próby.
W klinice leczącej zaburzenia odżywiana badano wpływ zalecanej „diety A” na zmianę masy ciała. Próbę 120 otyłych chorych poddano diecie. Zbadano dla nich poziom BMI dwukrotnie: przed wprowadzeniem diety i po 180 dniach stosowania diety. By sprawdzić skuteczność diety porównano uzyskane wyniki pomiarów BMI.
Hipotezy:
Porównując wartość z poziomem istotności stwierdzamy, że średni poziom BMI zmienił się istotnie. Przed stosowaniem diety był wyższy średnio o niecałe 2 jednostki.
W badaniu możliwe było stosowanie testu t-Studenta dla grup zależnych, ponieważ rozkład różnicy pomiędzy parami pomiarów był rozkładem normalnym (test Lillieforsa, wartość ).