Pasek boczny

przestrzenpl:wsteppl:defpl

Podstawowe definicje

System Informacji Geograficznej - GIS (ang. Geographic Information System) - jest systemem służącym do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania oraz wizualizacji danych geograficznych. Z technicznego punktu widzenia jest to narzędzie, które pozwala na analizę powiązanych ze sobą:

  • informacji o lokalizacji przestrzennej obiektów - reprezentowanej za pomocą mapy;
  • charakterystyki opisowej dotyczącej prezentowanych na mapie obiektów - reprezentowanej za pomocą bazy danych.

Obiekty prezentowane za pomocą mapy to:

  • Punkty - których lokalizację w przestrzeni 2D definiujemy poprzez dwie współrzędne $(x,y)$;
  • Wielopunkty - to punkty pogrupowane w zbiory:

\begin{pspicture}(3,0)(3,2.5)
\rput(0.5,1){$\bullet$}
\rput(1,2.3){$\circ$}
\rput(0.5,1.7){$\bullet$}
\rput(2.7,1.55){$\circ$}
\rput(3,1.1){$\star$}
\rput(0.7,0.3){$\circ$}
\rput(1.2,1.2){$\bullet$}
\rput(2.05,2.2){$\circ$}
\rput(1.6,2.2){$\circ$}
\rput(2.4,1.7){$\star$}
\rput(2.9,0.6){$\star$}
\rput(-1,2){$1)$}
\end{pspicture}
Przykład wielopunktu, w którym dla każdego punktu zdefiniowana jest jego przynależność do jednej z 3 grup.

  • Linie - powstają przez połączenie w odpowiednim porządku kolejnych punktów (linie mogą się przecinać);
  • Wielokąty - to zamknięte powierzchnie ograniczone przez zewnętrzne pierścienie (zamknięte, nie przecinające się linie przechodzące w określonej kolejności przez co najmniej 3 różne punkty). Wielokąty mogą zawierać również wewnętrzne pierścienie stanowiące ich granicę wewnętrzną. Przy czym pierścienie zewnętrzne definiowane są zgodnie z ruchem wskazówek zegara a pierścienie wewnętrzne odwrotnie.

\begin{pspicture}(-1,-1)(12,6)
\psline{<-}(1,4)(0,0)
\psline{<-}(3,5)(1,4)
\psline{<-}(4,2)(3,5)
\psline{<-}(3,1)(4,2)
\psline{<-}(0,0)(3,1)
\rput(1.9,-.7){$1)$}
\psline{<-}(8,4)(7,0)
\psline{<-}(10,5)(8,4)
\psline{<-}(11,2)(10,5)
\psline{<-}(10,1)(11,2)
\psline{<-}(7,0)(10,1)
\psline{->}(9.4,3)(10,2)
\psline{->}(10,2)(10.5,2.8)
\psline{->}(10.5,2.8)(9.3,3.5)
\psline{->}(9.3,3.5)(9.4,3)
\psline{->}(8.4,2)(8.8,1)
\psline{->}(8.8,1)(9.3,1.3)
\psline{->}(9.3,1.3)(8.3,2.7)
\psline{->}(8.3,2.7)(8.4,2)
\rput(8.9,-.7){$2)$}
\end{pspicture}

1)Przykład wielokąta posiadającego tylko granicę zewnętrzną (bez pierścieni wewnętrznych);
2)Przykład wielokąta posiadającego granice zewnętrzną i granice wewnętrzne (obszary zaznaczone przez pierścienie wewnętrzne stanowią część zewnętrznej powierzchni, czyli nie należą do wielokąta).

Atrybuty obiektów zapisane są w bazie za pomocą:

liczb - np. powierzchnia, temperatura,

tekstów - np. nazwy obiektów.

Projekcja mapy jest matematycznym sposobem odwzorowania powierzchni kuli ziemskiej na płaszczyznę. Istnieje szereg metod takiego odwzorowania. Odwzorowania mogą bazować na elipsoidzie obrotowej lub powierzchni kuli (sfera) bądź ich części.

Każde odwzorowanie jest bazą do zdefiniowania odpowiedniego układu współrzędnych. Ponieważ każda projekcja powierzchni niesie ze sobą pewne zniekształcenia (zniekształcenia kątów, pól, długości), wybór odpowiedniego układu uzależniony jest od celu do jakiego będzie użyta mapa.

Układy współrzędnych stosowane w kartografii dzielimy na:

  • układy współrzędnych geograficznych (określają szerokość i długość geograficzną);
  • układy współrzędnych prostokątnych płaskich (tożsame z układem kartezjańskim);
  • układy współrzędnych biegunowych.

Aby mapa została poprawnie wczytana, program PQStat wymaga wektorowej mapy zapisanej w pliku SHAPEFILE (shp) zdefiniowanej w odpowiednim układzie współrzędnych prostokątnych płaskich, wymagana miara liniowa.

Program stara się automatycznie wykrywać mapy zawierające współrzędne geograficzne. Jeżeli podczas importu mapy program wykryje układ współrzędnych geograficznych, zaproponowana zostanie konwersja współrzędnych do układu UTM (Universal Transverse Mercator) bazując na układzie odniesienia WGS-84. Ze względu na możliwość uzyskania błędnej konwersji (na skutek stosowania wielu układów współrzędnych geograficznych i braku pewności co do zastosowanego układu), zalecane jest używanie map odpowiednio już przygotowanych - w układzie współrzędnych prostokątnych płaskich.

przestrzenpl/wsteppl/defpl.txt · ostatnio zmienione: 2014/08/25 00:57 przez admin

Narzędzia strony